Pozsonyi Úti Református Egyházközség
A Budapest—Pozsonyi úti református egyházközség és a Hálaadás templom portálja
  • Kezdőlap
  • Rólunk
    • Történet
      • A Világ Igazai
      • Történet képekben
      • Filmhíradók
    • Templomunk
    • Templomkertünk története
    • Testvérgyülekezet
    • Alkalmak
      • Pozsonyi úti esték
    • Sajtó
    • Pro Missione Alapítvány
    • Pályázataink
  • Élő ige
    • Igehirdetések és előadások
      • Aktuális videó igehirdetések
      • Aktuális hangzó igehirdetések
      • Pozsonyi úti esték - videó
      • Pozsonyi úti esték - hangzó
      • Archív hangzó igehirdetések
      • Archív videó igehirdetések
      • Lejegyzett igehirdetések
    • Újság
      • Letölthető újságszámok
    • Gyereksarok
    • Koncert- és TV-felvételek
  • Hírek
    • Események
      • Korábbi események
    • Naptár
  • Csoportok
    • Hálaadás kórus
    • Konfirmációs csoportok
    • Nőszövetség
    • Az „ifi”
  • Kapcsolat
    • Megközelíthetőség
    • Ügyfélfogadás
    • Tisztségviselők
    • Adatkezelés
    • Hivatalos adatok
  • Altemplom - Udvari Kamaraszínház

Válasszon nyelvet

  • magyar
  • English
  1. Ön itt van:  
  2. Kezdőlap
  3. Élő ige
  4. Újság
  5. 2018 reformáció

2018 reformáció

  • újság,
  • reformáció,

Reformációi paralellek

Részletek
Írta: Berkesi Gábor
  • újság,
  • reformáció,
  • vezércikk,

Életek árán vállalt ügy, meg nem alkuvás, „vissza nem vonom, alá nem írom” stb. … csak néhány a reformáció értékálló szlogenekből megélt jövőt teremtő jelszavaiból.

Ez a kor erről szólt, valamit, valakit fel, és megismerni, az élő Istent, és az Ő örök, kikezdhetetlen evangéliumát Jézus Krisztusban – nem hang, de lelki erőben fortissimo Igen kimondását mindezekre és vállalását még a halál árnyékában is.

Csak néhány példa mindezekre: 1. A klasszikus, Worms 1521. Birodalmi nagygyűlés, egy napirendi ponttal: vonja vissza Luther Márton tanításait „eretnek” irományait, ha nem, kiátkozást von maga után, ami teljes jogvesztést jelent, bárki megölheti, nem számít bűnténynek. Elképesztő pillanat, mintegy 300 fő figyeli feszülten a történteket, a nagy többség ragadozó dühvel és elszántsággal, van, ki kéjes örömmel, várva a reformátor összeomlását. Alig van szimpatizáns. Arányok: 300 az 1-gyel szemben. Megkezdődik a tárgyalás, sakálok és hiénák ordítják halálszagú kihallgató tiszti betanult felszólításukat: „vonja vissza, vonja vissza”! Luther fél, hogyne félne, egyedül bárányként több száz farkas előtt. Ám minden rettegés ellenére győz benne a Bárány, Isten Báránya, az Agnus Dei, és elrebegi hatalmas példává lett hitvallását: „nem vonom vissza, ha csak azok alaptalanságát a Szentírásból ki nem mutatják. De nem is szabad lelkiismeretem, és szabad meggyőződésem ellen cselekednem. Itt állok, másként nem tehetek, Isten legyen segítségemre!”

2. Leiden, Hollandia, 1572. Drámai a helyzet, a spanyolok által blokád alá vett városban, elfogyott az élelem, éheztek a bentlakók, férfiak, nők, öregek, gyerekek, a helyzet tarthatatlanná vált. Küldöttség érkezik a polgármesterhez, azzal a mindenki által utált, de az életben maradás miatt megtenni szükséges javaslattal, hogy a gyerekek, öregek, betegek miatt adjuk meg magunkat, a spanyolok által megküldött megadási szerződést írjuk alá. A polgármester erre kinyújtotta mindkét karját és ennyit mondott, reformátori elvágólagossággal: itt a két karom, tőből vágjátok le, de én alá nem írok semmi féle megadást. Akkor mit tegyünk? Ingerült, ideges kérés. Válasz: bízzunk Isten megsegítő kegyelmében! Döbbent csend. Még ilyen elvont döntés, vallási fanatizmus, gyakorlatlanság, mondhatnák teljes joggal, de nem szól senki. És estére a város felszabadul. (A hogyanról majd a vasárnapi igehirdetésben…)

3. Pozsony, 1673. Rendkívüli törvényszék, ellenreformáció. Kolonits Lipót, akkori érsek összehívatta Észak-Magyarország és Dunántúl több, mint négyszáz protestáns rektorát és prédikátorát (hívta ő az ország minden szolgálattevőjét, de a török nem engedte őket az általa megszállt területekről, így – furcsa paradoxon, az iszlám mentette meg prédikátorokat a keresztény Bécstől, a biztos haláltól). Mindenkit külön behívattak, miután kellően megdolgozták őket (alig kaptak enni, inni a hosszú napok során), eléjük tettek egy ívet rajta három pont: 1. azonnal és gondolkodás nélkül áttérnek az egy igaz és hiteles római katolikus vallásra 2. ha nem, azonnal elhagyják az országot és véglegesen 3. ha ezt sem teszik meg, a legsúlyosabb büntetés vár rájuk. Írják alá, hangzott az ellentmondást nem tűrő, ideges felszólítás. Sokan megrendültek, bizonytalanná váltak, hiszen családjuk, gyermekeik voltak, de a többség nem írta alá. Vállalta hitét, meggyőződését, a gályarabságig menően. Megbilincselve útnak indították őket Bécsújhelytől az Alpokon át le Nápolyig, s kezdődött gályarabságuk iszonyú időszaka (abban az időben gályarabságra csak azt vitték, aki súlyos köztörvényes bűnöző volt). Kik voltak ezek? Őrültek? Fanatikusok? Nem. Hűségesek. Talán az ő mártíromságuk miatt vagyunk még mi magyar reformátusok.

4. Magyarország, 1958. A közismerten nagy hangon „békepap” püspök előtt ott állt a beidézett „renitens” prédikátor. Bűne, tisztán hirdette a bűnbocsánat evangéliumát, sokan jártak hozzá, és nem volt hajlandó felolvasni a gyülekezetben a püspökök által írt blőd, a rendszert mindenben kiszolgáló körleveleket. Neked innen el kell menned – reccsent az elöljáró szava. Itt egy írás, olvasd el, és ajánlom, hogy írd alá. Ha aláírod, viszonylag jó gyülekezetbe kerülsz máshol, ha nem, éhen is halhatsz családoddal együtt. A papíron ez állt: megtagadom eddigi hitemet, lelki testvéreimet, barátaimat, és ezentúl csakis egyházam vezetősége utasítása szerint kívánok élni, szolgálni egyházamban. Megtagadni hitemet, lelki testvéreimet, imaközösségünket? Azt nem! Felesége is biztatta, alá ne írd, inkább családostul a hortobágyi szögesdrót. És nem írta alá. Életük nagy nyomorúságba került, később többször is feltette magának a kérdést: én megőrültem? Családom ellensége vagyok? De az Úr Isten, ahová száműzték, ott is gazdagon megáldotta lelki munkáját. Reformáció akkor, azóta és most is.

Ha valaki megkérdezné, melyik éneket tartom a legreformátusabb éneket, én a 399.-et mondanám: „Imhol vagyok édes Uram Istenem, Kész vagyok mindenben néked engednem, Szent nevedért szörnyű halált szenvednem, Csak az igaz hitben ne hagyj tőled elesnem!” Álljon itt végül Sütő András gondolata: „de az egyszer megtalált igazságban kételkedésnek többé helye nincs”. Soli Deo gloria.

Imádság Reformáció ünnepére

Részletek
Írta: Székely Tamás
  • reformáció,
  • ima,

Megváltó Urunk! Mi sokszor másnál keressük a megoldást és nem egyedül tenálad, Krisztusunk, hogy megtaláljuk nyomorúságainkból a kiutat. Sokszor próbáljuk megtalálni a legjobb eszközt, hogy elérjük céljainkat, hogy megújuljunk, hogy egyházunk valódi sikertörténet lehessen, pedig a mi megmaradásunk, szolgálatunk kiteljesedésének egyedüli záloga az alázatos hit lehet, Urunk. Sokszor és sokféle módon szeretnénk kivívni magunknak bocsánatodat, mikor vétkezünk, mikor önmagunkba nézünk, és csak csalódottan sóhajtozunk: bocsásd meg, hogy nem egyedül a te kegyelmedben bízunk. Milyen sokszor kutatunk a bölcsesség forrása után, hogy mit kell tennünk, hogyan oldjuk meg, hogyan juthat az életünk nyugvópontra: pedig ezekre, a mi üdvösségünkre, a mi békességünkre – mely nem evilági kompromisszum béke – hanem tőled kapott mennyei ajándék; mindezekre a te beszédedben, igédben a Szentírásban találunk rá egyedül.

Milyen sokszor kell könyörögnünk saját megújulásunkért! Milyen sokszor kell könyörögnünk azért, hogy te formálj újjá bennünket, Krisztusban újjá teremtve élhessünk békességben és a megbékélést szolgálatként magunk előtt látva szólhassuk a megbékélés igéit. Mekkora csoda és mekkora hálára indíthat bennünket Urunk, mikor üdvösségünk elénk ragyog! Mikor megszabadulunk nyomorúságukba terhelt bűneink rabságából és megélhetjük a benned megerősödött szövetség erejét! Mikor nem a bosszú, nem az elégtétel hajt bennünket embertársainkkal szemben, hanem szemünk előtt lebeghet az elengedett, a helyettünk vérrel kifizetett adósságok talentum ezreinek súlya! Bocsásd meg, mikor ez elhomályosodik előttünk, Urunk! Szeretnénk mindig éberek maradni, el nem feledni, hogy te velünk vagy. Ha pedig ez így van, senki sem lehet ellenünk. Mert te megtartasz, és mert mi nem keresünk újakat. Veled megbékélve embertársaink között is a megbékélés szolgálatában járunk. Ha pedig nem így volna Urunk, adj megújulást: egyénileg és a közösségnek egyaránt, hadd térjen meg hozzád megbékélésre a mi egyházunk, és minden megújulásnak hadd legyen ez a legfontosabb célja és alapja.

Hogy legyen mindez a te dicsőségedre egyedül, most és minden időben. Ámen.

Kálvin

Részletek
Írta: Gyökössy Endre

Te! A szerénységnek hős apostola!

Nagyobb minden földi hatalmak uránál,

Dicséretet zengő dalra sose vágytál.

S akaratod ellen

Mondom e dalt rólad, te nagy, örök szellem!

 

Te! Az egyszerűség fehér oszlopa!

Szívedben az írás roppant erejével

Megállsz Róma ellen, ha vádol, ha kérlel,

S mind e világokra

Bibliai fényét lelked szétragyogja.

 

Te! Az eleven hit tiszta temploma!

Mikor minden már csak igazságot éhez,

Elhívod munkáddal örök Istenéhez.

S a szomjazó lelkek

Az egész világról csak Genfre figyelnek.

 

S Te! Az akaratnak szikla embere!

Bűnös Babylonban Spártát építesz fel,

Ahol az igazság él a szeretettel.

S árnyékemberből

Hited erejével hősöket emelsz föl!

 

Te! A vértanúknak lelki orvosa!

Koronás királyok reszketnek meg tőled,

Mikor buzdítod a máglyára menőket.

S földi hatalommal

Bátran szembeszállsz, az Evangéliommal!

 

Kálvin! Nagy időknek egész embere!

Törhetetlen fia drága Mesterednek,

Az írás utain milliók követnek.

Zendüljön a zsoltár,

Dicséret, dicsőség, hogy a miénk voltál!

 

 

Kövespataki Laci bácsi hazatért

Részletek
Írta: Mátyás Imre
  • újság,
  • reformáció,
Mély megrendüléssel hallottuk, hogy Kövespataki László testvérünk, Laci bácsink, vasárnap hajnalban megtért Urunkhoz. Kövespataki László nyugalmazott postai főtanácsos, nagytudású ember volt. Ifjúságát a kelenföldi gyülekezetben töltötte, majd a Budai gyülekezetbe (Szilágyi Dezső tér) került. Laci bácsi a Szilágyi Dezső téri budai „örök-ifi” csoport tagja volt, ott is konfirmált. Itteni társa, dr. Szentpály Gábor így emlékezik ebből az időből: "Laci rögtön kitűnt közülünk, szerényen, de valami különös tekintélyt sugározva. Ő a mi nyugodt erőnk volt: kimagaslott, amikor határozott és hit által vezérelt magatartásával lecsillapította a viharokat is. Sokáig nem találkoztunk, de 2009 után megszervezte a régi bibliakörösök rendszeres találkozóit, és a kör tovább működhetett. Csodálatos volt!" Hite mellett a Kádár-korszakban is kitartott. A Magyar Református Presbiteri Szövetség 1990-es újjászületésekor annak alapító tagja lett. A Presbiter című újság "Nyitott szemmel" állandó rovatának szerkesztője, a Szerkesztőbizottság tagja. A hetvenes években költözött a Pozsonyi út közelébe, 1976 óta gyülekezetünk tagja. Több évtizede gyülekezetünk presbitere, utoljára idén februárban vette fel a presbiteri tisztséget. Szerdai bibliakörünk elmaradhatatlan tagja, olykor vezetője, olykor igehirdetője volt. Vasárnap a presbiterek istentisztelet előtti imádságát gyakran vezette: ilyenkor mindig hangsúlyozta, "ne csak a Pozsira kérjünk áldást, imádkozzunk a határon túliakért is, áldás legyen mindenütt". Hálaadás újságunkban rendszeresen publikált, különösen vonzotta a hit és tudomány kapcsolata, melyről többrészes sorozatot is írt...
Nem búcsúzunk Laci bácsitól, hiszen tudjuk: lélekben ott ül majd a presbiteri padban, ahogy mindenkor. Végül hadd álljon itt egy rövid igemagyarázata.
 
Egyet tudok... - János 9, 1-38
 
"- Te mindenestül bűnben születtél, és te tanítasz minket?" - dühöngtek a saját bölcsességükről meggyőződött írástudók (=Ószövetség teológusai), s az őket szájtátva hallgató híveik... Mert ugye felháborító, hogy valaki csökönyösen a saját tapasztalatából indul ki, abból von le következtetéseket ("Egyet tudok, noha vak voltam, most látok") ahelyett, hogy őket, a "szaktekintélyeket" respektálná!
...Valahányszor a Bibliaolvasó Kalauz szerint János evangéliumát olvassuk, engem lenyűgöz ennek az egyszerű, de józan embernek (ti. a gyógyult vakonszületettnek) rendíthetetlen állhatatossága, s a megtapasztalt kegyelemről való kitartó bizonyságtétele, kiállása az önhitt "okosokkal", s az őket szolgai módon követő gyülekezettel (ahonnan őt ki is rekesztik) szemben! Semmi kételkedés nincs benne, Gyógyítójával szemben! Minél jobban meg akarják ingatni őt hitében, annál keményebben válaszol, egyenesen rájuk pirít: "Éppen az a csodálatos, hogy ti nem tudjátok..." A történet megkoronázása az, hogy amikor Jézus megszólítja, feltétel nélkül hisz benne!
De jó lenne, ha mi, mai keresztyének is ilyen megingathatatlanul, kételkedések nélkül ragaszkodnánk Urunkhoz, aki elhívása kegyelmében részesített bennünket. Ma divatos felfogás szerint a modern gondolkodó ember kételkedő is. Ezzel szemben mondom: ha a kegyelmet már megtapasztaltuk, ha Urunk szeretete már megélt valóság életünkben, akkor indokolatlan bármiféle kételkedés az Ige valósága felől! Igaz, Jézus a korábbi bizonyságok (naini ifjú, Lázár) ellenére a kételkedő Tamásnak adott újabb bizonyítékot - de mennyivel jobb a névtelenül gyógyult vak példáját követni...!"

Testestől, lelkestől, életemben és halálomban is

Részletek
Írta: Bereczky Albert

Megriadt világunkban mind több emberrel találkozunk, akit a jövő félelmes gondja csaknem összetör. Néha szinte fáj hallani, hogyan tudnak keresztyénnek látszó emberek utolsó menedékképpen az öngyilkosságra gondolni. A belső egyensúly megbomlóban van.
Már az is nagy ajándék lenne, ha vágyakoznánk belső nyugalomra. Amire az ember komolyan vágyik, azt igyekszik elérni. Keresi az utakat, töri magát, hogy a vágyott célt elérje. Sokan még ezt a kicsi kiindulópontot se tudják megtalálni. De akikben legalább ennyicske megvan, azok nem tudják hol kezdeni. Jó volna megpihenni az Isten tenyerén, hinni abban, hogy neki gondja van ránk, s bízni abban, hogy csakugyan gondviselő szeretet őrködik felettünk. Álomszerűen szépen hangzik, amiket a legkisebb teremtményeiről is gondot viselő mennyei Atyáról tanítottak nekünk. El is tudjuk képzelni, hogy ha ezt igazán el tudnánk hinni, megtaláltuk volna azt a kősziklát, amelyen a legvadabb háborgásban is meg lehet pihenni. De mit ér ez az elképzelés vagy akár a vágyakozás, ha nem tudunk benne hinni s így nem tud a számunkra valósággá lenni.
Az út ugyanaz, aki a cél. Nincs más fundamentuma az életnek, csak Jézus Krisztus. Az a Jézus Krisztus, aki nemcsak tanítója és ítélője, hanem szabadítója és megmentője is a benne hívőknek. Úgy fundamentum, hogy az életét adta értünk. Nem is lehet másra gondolnunk, csak a megfeszített Krisztusra. Az ő vére az ár, amelyen Isten a magáévá tett és gyermekévé fogadott. A gondviselő Istenben csak az tud hinni, aki már megismerte a megváltó Istent. Szenvedésekben és próbatételekben csak az szabadíthat meg, aki már a bűneimtől megszabadított. Ezt a bűnbocsátó Krisztust kell keresni annak, aki a legvadabb megpróbáltatásokban is megtartó Krisztust meg akarja találni.
Olyan egyszerű a sorrend, ahogy a református hitvallás mondja:
„Az én egyetlen vigasztalásom életemben és halálomban, hogy testestől-lelkestől nem a magamé, hanem az én hűséges Megváltómnak, a Jézus Krisztusnak tulajdona vagyok...”  Ez után – csak ez után – következik, hogy „...rólam úgy gondot visel, hogy mennyei Atyám akarata nélkül egy hajszál sem eshetik le fejemről."  Az ő akaratából pedig akár a fejem is. A neki átadott élet egyetlen és mindenre elégséges vigasztalása, hogy életével is, halálával is dicsőítheti Istent.

Bereczky Albert, 1944. október 14. in: Csend, Elmélkedések 1939-1944

  1. Reformációról gyermekeknek? Gyermekek a reformációról!
  2. Ajánló
  3. Alkalmaink

1. oldal / 2

  • 1
  • 2

Legfrissebb cikkek

  • Istentisztelet, 2025. június 1.
  • Báró Kemény Zsigmond: Rajongók
  • Csurka István: Megmaradni
  • A Világ Igazai
  • Templomkertünk története
  • Pro Missione Alapítvány
  • Impresszum